Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-03@10:40:36 GMT

علت مرگ مایکل جکسون چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۲۲۶۳۹

علت مرگ مایکل جکسون چیست؟

به گزارش صدای ایران، مایکل جوزف جکسون، خواننده معروف آمریکایی، بخاطر فعالیت‌های هنری و خیرخواهانه‌ای که داشت در زمان حیاتش شهرت جهانی یافت و پس از آن نیز الگو و الهام بخش بسیاری از هنرمندان جدید قرار گرفت.

 

کودکی مایکل جکسون

 

مایکل جکسون در ۲۹ آگوست ۱۹۵۸ در شهر صنعتی گَری در ایالت ایندیانا، ایالات متحده آمریکا و در خانواده‌ای از طبقهٔ کارگر و تهی‌دست زاده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او هفتمین فرزند از ۹ فرزند خانواده جکسون بود.

 


مایکل جکسون در کودکی مورد تندی و آزار پدرش قرار می‌گرفت

 

مادر مایکل بسیار مذهبی بود و فرزندانش را با باورهای سختگیرانهٔ فرقهٔ شاهدان یهوه از دین مسیحیت تربیت می‌کرد. مایکل جکسون در کودکی مورد تندی و آزار پدرش قرار می‌گرفت. این اتفاقات در بزرگسالی او اثرات خود را نشان داد.


مایکل جکسون و جکسون فایو


مایکل جکسون در سال ۱۹۶۴ و زمانی که تنها ۶ سال داشت، به عنوان خوانندهٔ پس‌زمینه به گروه برادران جکسون پیوست. او در ۸ سالگی خواننده و رقصندهٔ اصلی این گروه شد. در همین زمان، برادران جکسون نام گروه را به جکسون فایو تغییر دادند.

مایکل از ۱۴ سالگی، در کنار فعالیت در گروه جکسون فایو، اقدام به ساخت و اجرای آهنگ فردی کرد. او از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵، ۴ آلبوم استودیویی تک‌نفره منتشر کرد و حتی نامزد یک جایزه اسکار هم شد. جکسون فایو تورهای بین‌المللی اروپا و تور جهانی برگزار کرد. مایکل جکسون به عنوان ترانه سرای اصلی این گروه بود.


آلبوم‌های مایکل جکسون


پنجمین آلبوم استودیویی مایکل جکسون به نام غیر معمول در سال ۱۹۷۹ منتشر شد. آلبوم غیر معمول یک موفقیت تجاری بزرگ بود و به نخستین آلبومی تبدیل شد که چهار تک‌آهنگ آن، در بین ۱۰ اثر برترِ جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد قرار گرفت. و بر اساس آمار، تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۰ میلیون نسخه از این آلبوم در سراسر جهان به فروش رسیده‌است. در سال ۱۹۸۰ آلبوم غیر معمول مایکل جکسون جایزه گرمی گفت.

مایکل جکسون در سال ۱۹۸۲، ششمین آلبوم استودیویی خود با نام تِریلِر را منتشر کرد. تریلر تبدیل به جزئی از فرهنگ مردم جهان و به خصوص آمریکا شد. فروش این آلبوم تا به امروز بیش از ۱۱۰ میلیون نسخه برآورد شده است. مایکل با انتشار تریلر، مناسبات صنعت موسیقی را از لحاظ چهارچوب هنری، تجاری و درآمدزایی متحول نمود. تریلر، او را به مهم‌ترین و برجسته‌ترین هنرمند و سرگرمی‌ساز دههٔ ۸۰ تبدیل کرد.


آلبوم بد به دومین آلبوم پرفروش 1987 در آن زمان تبدیل شود


هفتمین آلبوم استودیویی مایکل جکسون با نام بد در سال ۱۹۸۷ منتشر شد. آلبوم بد فروش کمتری نسبت به تریلر داشت اما توانست به دومین آلبوم پرفروش تاریخ در آن زمان تبدیل شود. آلبوم بد حاوی ۱۱ آهنگ بود که ۹ آهنگش توسط خود جکسون سروده شده بودند. از ۷ تک‌آهنگی که از بد منتشر شد، ۵ تایشان در ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد به رتبهٔ یک رسیدند.

هشتمین آلبوم استودیویی مایکل جکسون با نام خطرناک در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. خطرناک تا سال ۲۰۰۸ هفت میلیون نسخه در آمریکا و ۳۲ میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته‌است و هم‌اکنون جز بیست آلبوم پرفروش جهان است. این آلبوم شامل ۱۴ ترانه است که ۹ تای آن‌ها در قالب تک‌آهنگ منتشر شد. بیشتر ترانه‌های این آلبوم دربارهٔ وحدت نژادها، برادری و برابری میان مردم جهان، بهبود وضعیت زمین و نفی خیانت است.

مایکل جکسون در سال ۱۹۹۵ نهمین آلبوم خود را با نام تاریخ: گذشته، حال و آینده، کتاب اول منتشر نمود. این آلبوم نامزد جایزهٔ گرمی برای بهترین آلبوم سال شد.


تور کنسرت‌های مایکل جکسون

 

مایکل جکسون در ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۷ تور جهانی آلبوم بد را آغاز کرد. این تور که در ۱۵ کشور برگزار شد بیش از یک سال طول کشید.

مایکل

مایکل جکسون در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۲ تور جهانی خطرناک (dangerous) را شروع کرد. این تور شامل بیش از ۱۰۰ اجرا بود اما بعد از اجرای ۶۹ مین کنسرت، به خاطر وضعیت روحی و جسمی بد مایکل که به دلیل اتهامات کودک‌آزاری سال ۱۹۹۳ دچار آن شده بود لغو شد. اجرای این تور ۱۵ ماه به طول انجامید.


۱۹۹۶ تور جهانی هیستوری ۷ سپتامبر ۱۹۹۶ – ۱۵ اکتبر ۱۹۹۷ (جهانی)
۸۳


آخرین تور مایکل جکسون که از ۷ سپتامبر ۱۹۹۶، آغاز شد، تور آلبوم تاریخ بود. تور جهانی هیستوری با جذب بیش از ۴.۵ میلیون شرکت‌کننده، رکورد قبلی تور جهانی بد را شکست و به «پرتماشاگر ترین تور جهان» تبدیل شد که تا به امروز نیز این رکورد را در دست دارد. این تور در ۵۸ شهر از ۳۵ کشور در ۵ قارهٔ جهان اجرا شد.


گیاهخواری مایکل جکسون


مایکل جکسون گیاهخوار بود و انواع گوشت قرمز، گوشت خوک، مرغ، ماهی و نوشیدنی‌های الکلی مصرف نمی‌کرد.



شهرت و افتخارات مایکل جکسون


مایکل جکسون در سن ۲۴ سالگی به شهرت زیادی در حد الویس پریسلی و گروه بیتلز دست یافته بود.

مایکل جکسون اولین هنرمند موسیقی بود که نامش دوبار در پیاده رو هالیوود ثبت می‌شد. مایکل جکسون موفق به دریافت نزدیک به ۴۰۰ جایزه شده است که یک رکورد جهانی میان هنرمندان به حساب می‌آید.

در میان جوایز مایکل جکسون ۲۳ جایزه رکوردهای جهانی گینس و ۱۸ جایزه گرمی بسیار قابل توجه اند. علاوه براین مایکل جکسون ۱۳ تک آهنگ شماره یک در جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد دارد.

مایکل جکسون ۲ بار نامزد جایزه‌ی صلح نوبل شده بود.

 

فیلم ماه پیما (مون واکر) مایکل جکسون


نام فیلمی است که توسط مایکل جکسون در سال ۱۹۸۸ پخش شد. این فیلم گلچینی از فیلم‌های کوتاه دربارهٔ سلطان پاپ است. در قسمت‌های جداگانهٔ فیلم، موزیک ویدئوهای مایکل جکسون پخش می‌شود. نام فیلم از تکنیک حرکتیِ رقصیِ مون واک گرفته شده‌است که یکی از حرکت‌های ثبت‌شده در رقص مایکل است. در این فیلم، قطعاتی از کودکان آفریقایی، ماهاتما گاندی و سایر چهره‌های تاریخی به تصویر کشیده شده‌است.


اتهامات کودک آزاری مایکل جکسون


در سال ۱۹۹۳ مایکل جکسون در نزدیکی یکی از تور کنسرت‌هایش مورد اتهام سختی قرار گرفت. ایوان چندلر، پدر جردن چندلر از مایکل درخواست ۲۰ میلیون دلار پول برای ساخت فیلم‌اش کرد اما با مخالفت وی مواجه شد. سپس مایکل را تهدید کرد که در صورت ندادن پول، اتهامی را علیه وی پخش می‌کند. اما مایکل درخواست او را نپذیرفت. این اتهامات منجر به اعتیاد شدید مایکل جکسون به داروهای آرام بخش شد. جردن چندلر، ۲ روز بعد از مرگ مایکل جکسون اعلام کرد که مایکل هیچ‌گاه او را مورد آزار جنسی قرار نداد و به دستور پدرش مجبور شده است تا این دروغ‌ها را بگوید.



در سال ۲۰۰۳ مایکل جکسون توسط گاوین آرویزو، پسر بچه‌ای مبتلا به بیماری سرطان که برای درمان، چند ماه را به همراه خانواده‌اش در مزرعه نورلند گذرانده بود متهم به کودک آزاری شد. این اتهامات، برعکس اتهامات سال ۱۹۹۳، منجر به برگزاری دادگاهی با نام مردم در برابر جکسون شد. دادگاه به مدت پنج ماه و تا اواسط سال ۲۰۰۵ به طول انجامید. در طول جریان دادگاه، این موسیقیدان برای بار دیگر از بیماری‌های وابسته به استرس رنج برد و وزن زیادی را از دست داد. او همچنین به داروهای مرفین و پتیدین وابسته شد. در ماه ژوئن، جکسون از تمامی اتهامات تبرئه و بیگناه شناخته شد.


همسران و فرزندان مایکل جکسون


در سال ۱۹۹۴ جکسون با لیزا ماری پریسلی، دختر الویس پریسلی ازدواج کرد. این ازدواج زیاد طول نکشید و آنها ۲ سال بعد از یکدیگر جدا شدند.



9 ماه بعد پس از طلاق لیزا پریسلی، جکسون با دوست دوران بچگی‌اش، ازدواج کرد



۹ ماه بعد پس از طلاق لیزا پریسلی، جکسون با دوست دوران بچگی‌اش، دبی رو، در استرالیا ازدواج کرد. جکسون از دبی صاحب یک فرزند پسر به نام مایکل جوزف جکسون پسر متولد ۱۳ فوریه ۱۹۹۷ معروف به پرینس و یک فرزند دختر به نام پاریس مایکل کاترین جکسون متولد ۳ آوریل ۱۹۹۸ است. این زوج در ۸ اکتبر ۱۹۹۹ از یکدیگر جدا شدند.



مایکل جکسون فرزند دیگری به نام بلنکت دارد که نام مادرش مشخص نیست و از روش رحم جایگزین به دنیا آمده است.



علت مرگ مایکل جکسون

مایکل جکسون در ۲۵ ژوئن سال ۲۰۰۹ بر اثر تزریق بیش از حد داروی قوی بی‌هوشی پروپوفول، در سن ۵۰ سالگی درگذشت.

دو ماه بعد از مرگ مایکل، پزشکی قانونی لس‌آنجلس رسماً مرگ مایکل جکسون را قتل معرفی کرد و دکتر کانراد موری، با اتهام قتل غیرعمد و به مدت ۴ سال راهی زندان کالیفرنیا شد.

 

عکس مایکل جکسون قبل از عمل



این عکس مایکل جکسون را بعد از عمل بینی و قبل از سایر عمل‌ها نشان می‌دهد.

چرا مایکل جکسون شبیه زن است؟

 

چهره مایکل جکسون در سال ۲۰۰۳ بسیار زنانه به نظر می‌رسید. مایکل جکسون در مصاحبه‌هایش گفته بود که فقط جراحی بینی آن هم به علت مشکلات تنفسی انجام داده است.


اما حقیقت این بود که نه تنها چندین جراحی روی بینی انجام داده بود بلکه در اعضای دیگر صورتش هم تغییراتی ایجاد کرده بود.


راز مایکل جکسون


مایکل جکسون کفش‌های خاصی را اختراع و به نام خودش به ثبت رسانید. فردی که این کفش را می‌پوشید می‌توانست آنقدر به جلو و به سمت زمین خم شود که گویی اصلاً هیچ جاذبه‌ای وجود ندارد.



او از این کفش‌ها برای حرکت‌های معروف "خم شدن" در موزیک ویدئوی "Smooth Criminal" استفاده کرد.


 
 
 

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: مایکل جکسون مایکل جکسون مایکل جکسون در سال مرگ مایکل جکسون میلیون نسخه تور جهانی تور جهان منتشر شد آلبوم بد تک آهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۲۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟

تیلور سوئیفت از آن دسته هنرمندان معاصر است که در ایران نیز بین دهه هفتادی‌ها تا دهه نودی‌ها پرطرفدار است و نسل‌های جوان‌تر ایرانی راحت‌تر با آهنگ‌های او ارتباط برقرار می‌کنند، اما دقیقا چه چیزی خواننده‌ای مانند تیلور سوئیفت را در بین حتی ایرانی‌ها محبوب می‌سازد؟

به گزارش ایسنا، با این حال اگر از طرفداران تیلور سوئیفت سؤال کنید که علت علاقه‌شان به این هنرمند چیست؟ احتمالاً پاسخ دهند که، چون می‌توانند با ترانه‌های او همزادپنداری کنند و به‌راحتی خود را به‌عنوان راوی ترانه‌هایش تصور کنند، اما در کنار این ویژگی نمی‌توان ارتباط عمیق سوئیفت با طرفدارانش را نادیده گرفت؛ چراکه او هنرمندی است که اگر یکی از سوپر طرفدارانش در آسیا بیماری لاعلاجی داشته باشد و نیاز به کمک مالی داشته باشد، حمایت خود را دریغ نمی‌کند و چه بسا که به دیدن آن طرفدار برود. همچنین ارتباط او در فضای مجازی با طرفدارانش غیر قابل انکار است، ارتباطی از جنس لایک کردن پست‌های طرفدارانش در فضای مجازی گرفته تا اشتراک‌گذاری آن پست‌ها.

اما چرا امروز از تیلور سوئیفت می‌نویسیم؟ در هفته‌های اخیر سونامی اخباری از جدیدترین آلبوم سوئیفت به نام «The Tortured Poets Department» در فضای مجازی منتشر شد که از ثبت چندین رکورد جدید به نام این هنرمند می‌گفت.

در حقیقت سوئیفت با انتشار یازدهمین آلبوم استودیویی خود رکورد بیشترین پخش آلبوم، آهنگ و هنرمند را در یک روز در Spotify و سایر پلتفرم‌های موسیقی به ثبت رساند؛ رکوردی که با بیش از ۳۰۰ میلیون استریم (پخش آنلاین موسیقی) آلبوم جدید او طی یک روز به ثبت رسیده است.

اما این تنها رکوردی نبود که یازدهمین آلبوم استودیویی سوئیفت در کمتر از ۲۴ ساعت پس از انتشار در Spotify شکست. بلکه اولین تک‌آهنگ آلبوم جدید او به نام «Fortnight» با حضور «پست مالون» رکورد بیشترین پخش‌شده در یک روز را ثبت کرد.

سوئیفت پیش از این هم با انتشار آلبوم «Midnights» در اکتبر ۲۰۲۲ رکورد Spotify را برای پخش‌شده‌ترین آلبوم در یک روز و پخش‌شده‌ترین هنرمند در یک روز را در اختیار داشت. این آلبوم همچنین در سایر پلتفرم‌های پخش موسیقی، رکورد بزرگترین آلبوم پاپ تمام دوران را با استریم‌های روز اول در Apple Music شکست. همچنین این آلبوم در اولین روز انتشار خود به پرمخاطب‌ترین آلبوم آمازون موزیک تبدیل شد.

اما پس از خواندن این اخبار درباره سوئیفت، شاید برای شما هم سوال شود که سوئیفت دقیقا چرا تا این حد محبوب است که طی یک روز جدیدترین آلبومش با ۳۰ قطعه موسیقی، بیش از ۳۰۰ میلیون بار در اسپاتیفای شنیده می‌شود؟

پیش از پاسخ به این سوال باید گفت که نمی‌توان با وجود تور پرطرفدار Eras، تسخیر جایگاه‌های نخست چارت موسیقی بیلبورد آمریکا، ثروت میلیارد دلاری، ۱۲ جایزه گرمی، تأثیر گسترده او بر فرهنگ موسیقی پاپ و موفقیت احیای آلبوم‌های قبلی‌اش، شهرت و موفقیت عظیم سوئیفت را انکار کرد؛ موفقیتی که تصادفی نیست.

در ادامه، اما نگاهی خواهیم داشت به علت محبوبیت جهانی سوئیفت در جهان از نگاه چند کارشناس و منتقد موسیقی آمریکایی.

موسیقی سوئیفت

توبی کوئینزبرگ که یک کارشناس موسیقی مشهور است، می‌گوید: «نمی‌توانیم درباره موفقیت تیلور سوئیفت بدون اذعان به توانایی استثنایی او در نوشتن آهنگ‌هایی که آشنا و در عین حال متمایز، قابل دسترس و معمولی هستند صحبت کنیم. تاکید بر این نکته مهم است که نوشتن آهنگی مانند آهنگ‌هایی که تیلور می‌نویسد، فوق‌العاده دشوار است. حتی یک بار انجامش هم سخت است، حال تصور کنید بخواهید طی یک آلبوم این کار را انجام دهید! اگرچه که سوئیفت نزدیک به دو دهه است که در آلبوم‌های متوالی این کار را انجام می‌دهد.»

درو نوبیل نیز که یک دانشیار تئوری موسیقی است، می‌گوید: «تیلور سوئیفت در نوشتن موسیقی واقعاً خوب است. این امر غیرقابل انکار است. او می‌داند که چگونه یک ملودی بسازد. موضوعات آهنگ‌های او بسیار مرتبط است. من یک مرد ۳۸ ساله هستم و می‌توانم به آهنگ‌های او، حتی آهنگ‌هایی که در ۲۰ سالگی نوشته است، گوش دهم و با آن‌ها ارتباط برقرار کنم.»

همه کاره بودن او

سوئیفت به طرز ماهرانه‌ای ژانر‌های مختلفی مانند کانتری، پاپ، آلترناتیو و فولکلور را در زندگی حرفه‌ای خود تجربه کرده است. نوبیل و کونیگزبرگ می‌گویند که تسلط بر این توانایی برای تکامل دشوار است، اما او موفق شد و توانست همچنان کاراکتر «تیلور سوئیفت» را حفظ کند.

سوئیفت که در اصل یک هنرمند ژانر کانتری بود، ابتدا با آلبوم «قرمز» (Red)، فضای کاری خود را به موسیقی پاپ آغشته کرد. او در این آلبوم با مکس مارتین که یکی از تهیه‌کنندگان مطرح آمریکا است، همکاری کرد.

در حالی که فضای کلی آلبوم «قرمز» پاپ بود، اما در آلبوم از ساز‌های بانجو استفاده شده بود و سوئیفت سبک و سیاق کانتری را در خواندن آهنگ‌ها حفظ کرد. سوئیفت، اما در آلبوم «۱۹۸۹» خود طی اقدامی بی‌سابقه، به طور کامل ژانر کانتری را کنار گذاشت. در حقیقت او با این کار برای همیشه کانتری را از کار خود حذف کرد و در قالب یک هنرمند جدید در اوج کاری خود ظاهر شد.

البته او به داستان سرایی خود در آثار غیرکانتری که یکی از ویژگی‌های بارز موسیقی کانتری است، ادامه داد و با همین ترفند توانست آن طرفدارانی که او را به خاطر سبک کانتریش دنبال می‌کردند، نگه دارد. به هر حال او یک داستان‌سرای عالی است، چه داستانی تخیلی در مورد کسی که شوهرش را به قتل رسانده باشد و چه داستانی درباره روابط عاطفی خودش.

هنگامی که دو آلبوم «evermore» و «folklore» در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند، جهان بار دیگر شاهد تسلط سوئیفت در تغییر ژانر، از پاپ به فولک و آلترناتیو بود.

نوبیل درباره این اقدام می‌گوید: «اگر هنرمندان از ژانر اصلی خود دور شوند، اغلب اوقات طرفداران شورش می‌کنند، اما سوئیفت این ریسک را کرده است و این باورنکردنی است.»

هوش تجاری سوئیفت

کونیگزبرگ می‌گوید: «موفقیت در صنعت موسیقی صرفاً به موسیقی مربوط نمی‌شود، بلکه در مورد تجارت است و مهارت‌های تجاری تیلور شگفت‌انگیز است».

درحقیقت از توانایی او در ساخت ماهرانه برند خود گرفته تا حرکت‌های استراتژیکش، سوئیفت ثابت کرده است که هم یک هنرمند موفق است و هم یک تاجر. به عنوان مثال، تصمیم او برای تولید فیلمی از تور اخیرش (Eras tour) نتایج خارق العاده‌ای داشت. این فیلم که در ماه اکتبر به سینما‌ها رفت، «پرفروش‌ترین فیلم کنسرت» است که در افتتاحیه ۹۲.۸ میلیون دلار درآمد داشت.

همچنین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی سوئیفت او را در جایگاه بالای هنرمندان موسیقی می‌نشاند؛ درحقیقت او از ابتدای فعالیت خود ارتباط با طرفدارانش در رسانه‌های اجتماعی را انجام داد که در آن زمان غیرعادی بود.

حرکت درخشان سوئیفت

از اقدام سوئیفت برای ضبط مجدد و انتشار مجدد آلبوم‌های اولیه‌اش به طور گسترده‌ای به عنوان یک تصمیم هوشمندانه یاد می‌شود. این تصمیم ناشی از اختلاف عمومی سوئیفت با شرکت ضبط قبلی خود، Big Machine، و مالک آن Scooter Braun است. در سال ۲۰۲۰، براون حقوق اصلی ضبط‌های تیلور سوئیفت را فروخت و در اقدامی تلافی‌جویانه بی‌سابقه، سوئیفت آلبوم‌های خود را دوباره ضبط کرد و بدین ترتیب کنترل شخصی بر حقوق اصلی ضبط‌های جدید به دست آورد.

در حالی که سوئیفت خاطرنشان می‌کند که همه این‌ها برای برگرداندن حقوق هنرمندان بوده است، اما ثابت شده است که یک تصمیم تجاری درخشان بود. درحقیقت آلبوم‌های تازه ضبط‌شده بسیار محبوب بوده و موجب حمایت از تور Eras و افزایش تعهد طرفداران به او شدند.

آینده نگری او

نوبیل می‌گوید سوئیفت درک ذاتی از خواسته‌های مخاطبانش دارد و این توانایی می‌تواند توضیح دهد که چرا موفقیت زیادی کسب کرده است. او سه لحظه را دلیل شیدایی امروزی سوئیفتی‌ها می‌داند:

۱۹۸۹

زمانی که آلبوم «۱۹۸۹» در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، موسیقی الکترونیک (EDM) چارت ۴۰ موسیقی برتر را تسخیر کرده بود. آهنگ‌های زد و کالوین هریس با آهنگ‌های پردازش شده توسط کامپیوتر و صدای ترکیب شده در صدر جدول قرار داشتند. با توجه به محبوبیت فزاینده EDM، نوبیل می‌گوید که دوستداران موسیقی میل به چیزی داشتند که علاقه آن‌ها به موسیقی پاپ «dance-y» را برآورده می‌کرد و در عین حال بیانی معتبر از شخصیت یک هنرمند بود. او استدلال می‌کند که این اتفاق در آلبوم «۱۹۸۹» سوئیفت رخ داد.

شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰

نوبیل می‌گوید در طول قرنطینه همه‌گیر سال ۲۰۲۰، سوئیفت با انتشار غافلگیرکننده دو آلبوم folklore و evermore در ژانر indie folk حال و هوای طرفدارانش را مجذوب خود کرد. سوئیفت با انحراف آشکار از موسیقی پاپ به دنبال همکارانی با تجربه در ژانر‌های جدید برای کار روی آلبوم‌ها شد؛ تصمیم هنری دیگری که آن هم یک تصمیم تجاری موفق بود.

کونیگزبرگ می‌گوید: «این اقدام دقیقاً همان چیزی بود که فرهنگ در آن زمان به آن نیاز داشت؛ یک آلبوم متفکر و تأمل برانگیز که منعکس‌کننده حس غالب انزوای اجتماعی است.»

فولکلور در سال ۲۰۲۰ به پرفروش‌ترین آلبوم ایالات متحده تبدیل شد و همانطور که نوبیل توضیح می‌دهد، این موفقیت تصادفی نبود.

او ادامه می‌دهد: «طرفداران با این آهنگ‌ها دوباره بیرون از خانه بودند و زیبایی طبیعت را کاوش می‌کردند؛ آهنگ‌هایی که صدایی روستایی داشتند و درباره رودخانه‌ها و درختان صحبت می‌کردند. او همیشه توانسته از چیزی که همه ما آرزوی آن را داریم استفاده کند.»

تور era

نوبیل می‌گوید دو نیروی فرهنگی را می‌توان به عنوان مدرکی برای موفقیت تور Eras بررسی کرد؛ یک اینکه در دنیای پس از همه گیری، مردم برای تجربه کنسرت زنده گرسنه بودند و دوم اینکه ما به عنوان یک جامعه، در میان انزوای فزاینده خود به دلیل کار از راه دور، رسانه‌های اجتماعی و سکولاریزاسیون رو به رشد، درصدد تجربه‌های جمعی هستیم. شرکت در یک کنسرت با ده‌ها هزار نفر دیگر که آن‌ها نیز با آهنگ‌های تیلور سوئیفت بزرگ شده‌اند، بسیار عمیق‌تر از قدردانی از موسیقی اوست، بلکه می‌گوید «شما بخشی از یک جنبش هستید».

آیا می‌توان از موفقیت سوئیفت تقلید کرد؟

خیر.

نوبیل معتقد است که سوئیفت هر حرکتی را برای مواجهه با یک لحظه خاص طراحی کرده است و اگر آن‌ها در زمان‌های دیگری انجام می‌داد، احتمالاً از موفقیت یکسانی برخوردار نمی‌شد. به عنوان مثال، اگر فولکلور در سال ۲۰۱۹ منتشر می‌شد، تأثیر مشابهی نداشت. این‌گونه نیست که او از دیگران برتر باشد؛ بلکه در کتگوری قرار دارد که افراد کمی شامل آن می‌شوند، توانایی عالی او در نوشتن موسیقی که با این لحظات فرهنگی ترکیب شده‌اند، ترکیب نادری است.

بیانسه از هنرمندانی است که به چنین موفقیتی نزدیک شده است، اما نژاد تأثیر زیادی در جهانی نشدن هنر او در این وسعت دارد، اگرچه که برای یک سفیدپوست چنین چیزی مطرح نیست.

وقتی تیلور سوئیفت در مورد پایان رابطه عاطفی خود صحبت می‌کند، تصور این است که او به طور کلی درباره این مسئله صحبت می‌کند. ولی وقتی بیانسه درباره خیانت شوهرش به او و نحوه کنار آمدن با آن صحبت می‌کند، به روایت او به چشم روایتی از روابط سیاهپوستان نگاه می‌شود. دلیل اینکه می‌توانیم تیلور سوئیفت را نماینده همه ببینیم این است که او بلوند و سفیدپوست است و نژاد برایش مطرح نیست؛ در صورتی که بیانسه سیاه‌پوست است و نژاد دارد.

البته در نهایت فراموش نکنیم که تا حدی هم علاقه بالای طرفداران به سوئیفت به شیدایی می‌مانند و نمی‌توان به هیچ وجه او را بزرگ‌ترین هنرمند عصر حال حاضر خواند، چرا که در این صورت باید با بزرگانی مانند پینک فلوید یا بیتلز مقایسه شود که اصلا موجه نیست.

آنچه جای بحث ندارد این است که ژانر پاپ در دوران تیلور سوئیفت است، داستانی عاشقانه از موفقیت‌های برتر و موفقیت افسون‌کننده که بر درخشش او به عنوان یک تاجر تأکید می‌کند و به‌طور استراتژیک صنعت موسیقی را با هنرمندی و زیرکی هدایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • مایکل اوون: می‌ترسم لیورپول به سرنوشت منچستریونایتد دچار شود
  • گل نیکولاس جکسون به تاتنهام روی ریباند ضربه ایستگاهی دیدنی پالمر (چلسی 2-0 تاتنهام)
  • مایکل اولیسه، نامی محبوب در اولدترافورد و آنفیلد
  • سندرم مرموزی که چهره خواننده مشهور را عوض کرد؛ بیماری «سلن دیون» چیست؟
  • پیش‌فروش بلیت «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» آغاز شد
  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • پوستر جدید «نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» منتشر شد
  • نیکولاس جکسون: امسال موقعیت‌های زیادی را از دست دادم؛ امیدوارم فصل آینده بهتر کار کنم
  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • وضعیت خراب داروین نونیز و نیکولاس جکسون در گلزنی و تمام کنندگی به روایت انیمیشن بلیچر ریپورت / فیلم